Daugelis, išgirdę ar perskaitę, žodį „kūrybiškumas” siejame jį su menu: daile, muzika ar literatūra. Tačiau ši sąvoka turi ir kitokią, daug gilesnę prasmę. Kiekviena diena ir tai ką mes veikiame, kaip leidžiame savo laisvalaikį yra tam tikra kūrybiškumo išraiška. Mūsų kasdieniai pasirinkimai, sprendimai ir rezultatai, kurių sulaukiame, tiesiogiai susiję su anksčiau įgyta patirtimi ir gebėjimais. Tai pagrindinė priežastis, dėl kurios mes turime skatinti kūrybiškumą jau ankstyvame amžiuje. 3–6 metai, tai tyrinėjimų ir atradimų laikotarpis.
Bendravimas
Dažnai net nesusimąstydami tėvai ar suaugusieji šeimos nariai tampa diktatoriais, kurie bet kurioje situacijoje yra teisūs ir tik jie vieninteliai turi sprendžiamąją galią. Tokiu atveju vaikas nesijaučia svarbus ir reikalingas. Jis mokosi paklusti. Tėvų ar globėjų priimami sprendimai, į kurių priėmimą, vaikas nėra įtraukiamas kaip lygiavertis šeimos narys, neigiamai veikia vaiko savivertę. Siekdami užauginti savarankišką ir savimi pasitikinčią asmenybę, suteikime galimybę vaikams dalyvauti apsisprendžiant dėl vienų ar kitų dalykų, atsižvelkime ir reaguokime į jų nuomonę. Tarkim, jeigu, savaitgalį pietums atvyksta svečių, paklauskime ir savo vaikų nuomonės apie būsimus patiekalus. Diskutuokite, siūlykite ir aptarkite keletą variantų prieš apsispręsdami. Idealu, jeigu įtrauksime į meniu vieną, mažojo šeimos nario siūlomą, patiekalą. Tuomet vaikas jausis pilnavertis šeimos narys, mokysis dalyvauti priimant sprendimus, nebijos išsakyti savo nuomonę. Kūrybiškumas atsiskleis teikiant pasiūlymus, vaikas naudos savo turimas žinias ir tuo pat metu įgis naujos patirties.
Laisvalaikis
Tik savo pavyzdžiu mes formuojame vaikų supratimą apie tai, kas yra laisvalaikis. Visi turime mėgstamus ir nemėgstamus užsiėmimus, tačiau ikimokyklinukams labai svarbu patirti kuo daugiau laisvalaikio praleidimo būdų, tam, kad susiformuotų poreikis įvairioms veikloms. Tai vieta, kurioje mes patys turime iki galo išnaudoti savo kūrybiškumą, ieškoti ir semtis idėjų iš mus supančios aplinkos. Laisvalaikis gamtoje bet kuriuo metų laiku, tai galimybė atrasti ir veikti. Pasinaudodami spalvų, formų, gamtos reiškinių teikiamais patyrimais turtiname vaikų vaizduotę. Paprasčiausias pasivaikščiojimas parke, gali tapti vaizduotę ir kūrybiškumą skatinančiu procesu. Mes galime išsikelti užduočių, pavyzdžiui: surasti pagaliuką kuris būtų panašiausias į burtų lazdelę, arba surasti vietą, kur slėptum giles jei būtum voverė.
Planuodami laisvalaikį, į procesą įtraukime visus šeimos narius, pasiskirstykime atsakomybėmis, tai taip pat taps smagiu ir saviraišką lavinančiu, žaidimu.
Kūryba
Vaikų kūryba – vaikų kalba. Mažųjų kūriniuose užšifruojamas pasaulio ir aplinkos suvokimas, emocijos, patirtys ir siekiai. Tačiau, viena iš pagrindinių užduočių tėvams ir pedagogams, nesikišti į procesą. Neskubėkime visko „įrėminti”. Mes klystame, kai tikimės tikroviškų, tikslių ar bent jau suprantamų vaikų piešinių ar lipdinių. Mes žinome, koks turi būti pasaulis. Dažniausiai jis būna toks, kokį jį mes patys susikuriame. Leiskime ir vaikui susikurti savąjį pasaulį. Na tai kas, kad aguona mėlyna, o saulė žalia. Na tai kas, kad iš plastilino nulipdyta sraigė su sparnais... Šiandien mūsų vaikas atranda savo pasaulį, jam taip gražu, jam taip norisi. Ir kai mes mėginame aiškinti, jog nebūna mėlynų aguonų, o saulė būna geltona, mes sugriauname tą nuostabų, savitą atradimų ir kūrybiškumo kupiną pasaulį. Dar blogiau, kai leidžiame sau „patobulinti”, kas mūsų akimis netikslu, netikroviška.
Tikrovė – labai individualiai suprantamas aplinkos ir reiškinių vertinimas. Augantis vaikas, palaipsniui pradeda suvogti tikus ir išgalvotus dalykus. Ikimokyklinukams skaitomos pasakos, kuriose gausu tikrovės neatitinkančių faktų, kuriamos iliuzijos apie neegzistuojančius personažus kurie neva aplanko vienu ar kitu metu, ir tuomet tikimasi jog vaikas savo kūriniuose vaizduos tikrovę. Paskatinkime, pagirkime, parodykime dėmesį vaiko kūrybai, net jei ji absoliučiai netikroviška. Laikui bėgant iliuzijos išsisklaidys, o patirta harmonija ir neribotumas padės subręsti kūrybiškai asmenybei.
Jurgita Rutkauskienė yra edukologė